Działania marketingowe online stanowią prężnie rozwijającą się gałąź reklamy. Coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na inwestowanie w budowanie pozycji marki w sieci. Jedną z technik umacniania i popularyzowania produktów oraz usług jest pozycjonowanie stron internetowych. Nie jest to jednak zabawa dla osób, które oczekują szybkich efektów. Natychmiastowe rezultaty działań zauważalne są niezwykle rzadko, a pozycjonowanie stron bywa często żmudnym procesem.
Pozycjonowanie strony w Google najprościej można wyjaśnić na konkretnym przykładzie. Szukając czegoś w internecie, prędzej czy później natrafimy na Google – flagowy produkt amerykańskiego potentata informatycznego. To przez wyszukiwarkę internetową przechodzi lwia część zapytań. Mówi się nawet o skuteczności bliskiej 98% indeksowania wszystkich zapytań internautów. Nie każdy jednak musi sobie zdawać sprawę z tego, iż to, co otrzymamy w wynikach wyszukiwania, mocno powiązane jest z algorytmami wykorzystywanymi przez koncern Google. Wyszukiwarka preferuje i wyżej pozycjonuje te treści, które wpisują się w założenia algorytmów. Google indeksuje zapytania dotyczące stron internetowych czy treści przesłanych przez użytkowników za pomocą powiązanych aplikacji. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie informacji także z innych źródeł, takich jak internetowych bazy danych czy skanów książek. Warto wspomnieć, że Google nie posiada jednego wielkiego rejestru wszystkich stron internetowych, zatem działania związane z eksplorowaniem sieci wykonywane są bez przerwy. Aby strona została dobrze wypozycjonowana, na topowych miejscach w wynikach wyszukiwana, musi spełniać te kryteria Google. Rzadko zdarza się, że nowo powstała strona internetowa osiąga od razu wysokie wyniki w wyszukiwaniu fraz. Pozycjonowanie stron może okazać się bardzo długim procesem. Aby witryna powędrowała wyżej w rankingu, musi minąć sporo czasu. Nie sam czas jest tutaj kluczowy, a np. jakość treści zamieszczanych na portalu oraz przygotowanie infrastruktury strony pod kątem SEO.
Pozycjonowanie strony w Google jest zespołem czynności dedykowanych dla osób cierpliwych, gdyż rezultaty są zwykle widoczne po dłuższym czasie. Czas trwania całego procesu jest indywidualną kwestią, zależną od wielu czynników. Chodzi m.in. o wielkość strony internetowej, jej unikatowość, popularność i inne poboczne kwestie. Nie bez znaczenia pozostają także umiejętności osób zaangażowanych w pozycjonowanie stron internetowych. Można jednak wskazać na kilka czynników, które będą działały korzystnie na pozycjonowanie stron. Są to:
Czas trwania całego procesu jest niezwykle indywidualną kwestią, zależną od wielu czynników. Można jednak wskazać na kilka aspektów, które mają na celu przyspieszenie całego przedsięwzięcia. Oprócz kwestii technicznych, ważne jest całościowe podejście do omawianego problemu. Nie bez przyczyny zawód pozycjonera i specjalisty od SEO jest całkiem dobrze opłacaną pracą. Wymaga ona horyzontalnego podejścia, otwartego umysłu i umiejętności reagowania na zachodzące zmiany.